Wójt Gminy Pszczew przypomina, iż zgodnie z art.6 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2024r. poz. 399) właściciele nieruchomości [1] niezamieszkałych / przedsiębiorcy, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych oraz nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, są zobowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej https://bip.pszczew.pl/237/2885/Rejestr_dzialalnosci_regulowanej_w_zakresie_odbierania_odpadow komunalnych_od_wlascicieli_nieruchomosci_polozonych_na_terenie_Gminy_Pszczew_0D_0A/
przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Do nieruchomości niezamieszkałych, na których wytwarzane są odpady komunalne zalicza się m.in.:
budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, usługowe, produkcyjne.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkalne oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych wytwarzanych w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej.
Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej (art. 6j ust. 4a).
Wójt Gminy Pszczew informuje, że zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 roku
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gminy mają obowiązek prowadzenia ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych / przedsiębiorcy zobowiązani są do przedstawienia kopii zawartej umowy z podmiotem odbierającym odpady komunalne w terminie do dnia 30 czerwca 2024 roku w jednej z następujących form:
Z przedmiotowego obowiązku zwalnia się właścicieli nieruchomości / przedsiębiorców, którzy mają podpisaną aktualną umowę na odbiór odpadów komunalnych z Zakładem Usług Komunalnych w Pszczewie, bowiem dane o umowach znajdują się w zbiorach jednostki organizacyjnej Gminy Pszczew.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. art. 6 ust. 5aa ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 399) będą miały miejsce kontrole indywidualne na miejscu powstawania odpadów w siedzibie danego podmiotu.
Przez właścicieli nieruchomości należy rozumieć – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.